Jön az új pénzügyi rendszer Magyarországon

Nyáron indul el az azonnali fizetési rendszer, amely lehetővé teszi, hogy akár e-mailre, telefonszámra is utaljunk egymásnak, és a pénz másodperceken belül meg is érkezzen a számlákra a hét minden napján, 0-24 órában. A közlönyben csütörtök este megjelent az azonnali fizetéseket szabályozó MNB-s pénzforgalmi rendelet módosítása, összefoglaltuk a fontosabb részleteket.

Az Azonnali fizetési rendszer július 1-én kezdi meg működését, ebben már nem csak hosszú számlaszámokra, hanem sokkal könnyebben megjegyezhető, ismert azonosítókra is lehet majd utalást indítani. A számlákhoz emiatt az ügyfélnek a számlavezető bankjánál hozzá kell rendelnie úgynevezett másodlagos azonosítókat, melyek lehetnek:

  • országkódot tartalmazó mobiltelefonszám
  • e-mail cím
  • NAV által megállapított adóazonosító jel
  • adószám.
  • Az első kettőt már eddig is tudtuk, utóbbinál felmerült korábban a személyi igazolvány szám is, de ezek szerint az induláskor az adószám vagy adóazonosító jel lesz még választható másodlagos azonosító. Úgy tudjuk, ennek nem kifejezetten a lakossági fizetéseknél lesz jelentősége, hanem az állami és vállalati átutalásoknál lehet hasznos azonosító.

    Egy számlához több másodlagos azonosítót is hozzárendelhetünk majd, de egy adott másodlagos azonosító értelemszerűen csak egy számlához lehet hozzákapcsolva. Az új azonosítók rögzítése után legfeljebb egy órán belül továbbítania kell a bankoknak az központi adatbázist kezelő szervezethez (GIRO) az adatokat, és ha törlést kérvényez egy ügyfél, akkor egy órán belül el kell küldeniük a törlési kérelmet.

    Az MNB-rendeletben szabályozzák az azonnali tranzakciók lebonyolítását is, ezek szerint az átutalási megbízást befogadó bank az adatok átvételétől számított 5 másodpercen belül eljuttatja a tranzakció adatait a kedvezményezett bankjához, de ha 20 másodpercen belül valamilyen oknál fogva nem teljesül egy tranzakció, akkor automatikusan visszautasításra kerül, vagyis ennél később nem teljesülhet. A tranzakció sikertelenségének okát is közölniük kell.

    A bankoknak évente egyszer egyeztetniük kell az ügyféllel az adatokat, hogy még mindig érvényes-e az azonosító. Erről 30 nappal az adategyeztetés előtt tájékoztatják az ügyfelet, és ha nem válaszol, akkor a bank a határidő lejártát követő napon azonnal kérheti a számlához rendelt másodlagos azonosítók törlését. Kérdés, hogy ez azt jelenti-e, minden évben el kell-e majd mennünk egy fiókba, hogy az adatokat egyeztessük a bankkal, de esélyes, hogy ezt majd netbankon, mobilbankon keresztül is intézhetjük, (ahogy ez az ingyenes pénzfelvételről szóló nyilatkozatnál is működik például).

    Be the first to comment on "Jön az új pénzügyi rendszer Magyarországon"

    Leave a comment